Τρίτη 23 Μαΐου 2017

Συρτή με μπακακάκι


Συρτή με μπακακάκι για καλά ψάρια

Ενας από τους πιο αξιόπιστους τρόπους συρτής για σφυρίδες, στείρες, μαγιάτικα, φαγκριά ή όποιο άλλο καλό ψάρι βρίσκεται εκεί είναι η συρτή βυθού με ζωντανό ή φρέσκο δόλωμα. Από τους ευκολότερους τρόπους - όσον αφορά την ανεύρεση δολώματος - είναι η χρήση του αλιευτικού εργαλείου που αποκαλείται «μπακακάκι»                                                                                                                      

Το εργαλείο της φωτογραφίας, το επονομαζόμενο «μπακακάκι», αποτελεί σίγουρη λύση όσον αφορά το κάρφωμα του ψαριού. Στις σαλαγκιές του καρφώνουμε ψάρια ή τα καλαμαράκια ώστε να μοιάζουν με κοπαδάκι. Μόλις το ψάρι τα αντιληφθεί, ανοίγει το στόμα του για να καταπιεί όσο το δυνατόν περισσότερα. Σε περίπτωση που βουτήξει τις δύο πίσω σαλαγκιές, πιάνεται και από τις δύο. Αν βουτήξει την πρώτη που είναι κολλημένη με σύρμα στο βαρίδι, οι δυο δεμένες πίσω με νήμα στριφογυρίζουν κι έρχονται και το καρφώνουν όπου το βρουν.
Συνεπώς, σε κάθε περίπτωση, έχουμε ένα ασφαλέστατο κάρφωμα ώστε να οδηγήσουμε το ψάρι στο σκάφος χωρίς κίνδυνο απαγκίστρωσης.
Για την πατωτή συρτή με μπακακάκι, χρειαζόμαστε κατ’ αρχάς έναν ηλεκτρικό μηχανισμό στον οποίο θα προσαρμόσουμε τη μάνα και τα βαρίδια που θα κατεβάσουν το δόλωμα στο επιθυμητό βάθος.
Ετσι τυλίξαμε τα βαρίδια και τη μάνα σε καρούλι που προσαρμόσαμε σε ηλεκτρικό μηχανισμό ο οποίος διαθέτει φρένα για τις κόντρες των ψαριών, βολτόμετρο και αμπερόμετρο για την ένδειξη τάσης και έντασης του ρεύματος που καταναλώνει ανά πάσα στιγμή το μοτέρ της συσκευής, βάση στήριξης κ.λπ.
Στη μορφή αυτή μπορούμε να προμηθευτούμε από την αγορά διάφορους τύπους πατωτής συρτής, εστιάζοντας σε κάποιους που διαθέτουν βαρίδια τα οποία μπορούμε να προσθέσουμε ή να αφαιρέσουμε χωρίς να χρειάζεται να κόψουμε τη μάνα ή να κάνουμε κόμπους.
Μπορούμε ακόμη να αγοράσουμε μόνο τον ηλεκτρικό μηχανισμό με την καρούλα και να προσαρμόσουμε τη δική μας μάνα και βαρίδια ή, σε άλλη περίπτωση, να ρίξουμε απλώς τη μάνα με τα βαρίδια σε πανέρι.Αν όμως πιαστεί το μεγάλο ψάρι και μας κάνει κεφάλια, είναι αμφίβολο αν θα το κρατήσουμε λόγω έλλειψης φρένων, αφενός, και, αφετέρου, δεν νομίζω ότι υπάρχει χέρι που θα αντέξει για ώρες να κρατάει το βάρος που θα ασκείται από τόσο πολλά μολύβια κατά τη διάρκεια της συρτής, χωρίς να λάβουμε υπόψη μας τα μπερδέματα...                                                                        
     
Πώς δολώνουμε
Στο μπακακάκι συνήθως δολώνουμε μπαλαδάκια ή καλαμάρια. Τα μπαλαδάκια τα ψαρεύουμε πολύ εύκολα με καθετή, αλλά μπορούμε να αγοράσουμε από το ιχθυοπωλείο φρέσκα καλαμαράκια ή σαρδέλες ή κολιαδούρια για δόλωμα. Μόλις το ψάρι τσιμπήσει, δεν κόβουμε την ταχύτητα της βάρκας. Εάν προβούμε σε μια τέτοια ενέργεια, θα του δώσουμε την ευκαιρία να πάρει τα μπόσικα της πετονιάς και να τρέξει να βραχώσει ή να μπερδέψει την πετονιά στα βράχια, ειδικά αν πρόκειται για μαγιάτικο φαγκρί κ.λπ. Συνεχίζοντας την πλεύση πατάμε τον διακόπτη και ο μηχανισμός αρχίζει το μάζεμα της πετονιάς εξασκώντας συνέχεια πίεση στο ψάρι, ενώ στις κόντρες του λειτουργούν τα φρένα που ρυθμίζουμε ανάλογα.
Οταν βεβαιωθούμε ότι έχουμε πάρει αρκετά μέτρα πετονιάς έτσι ώστε να μην μπορεί το ψάρι να κατέβει στον βυθό, τότε κάνουμε κράτει, μαζεύουμε την υπόλοιπη πετονιά, αποχιάζουμε ή κοτσάρουμε με τον γάντζο το ψάρι και το φέρνουμε στο σκάφος με ασφάλεια, εφόσον οι σαλαγκιές από το μπακακάκι το έχουν αρπάξει γερά.                                                                                                

Τεχνικές πληροφορίες
Με ταχύτητα 3-3,5 μιλίων κάθε βαρίδι 150 γραμμαρίων κατεβάζει τη συρτή μας περίπου δύο μέτρα, αυτό σημαίνει ότι στο νήμα ή στη μάνα που θα χρησιμοποιήσουμε, κάθε 5 οργιές θα πρέπει να προσαρμόζουμε ένα βαρίδι 150 γραμμαρίων.
Ανάλογα σε τι βάθος θέλουμε να κατεβάσουμε τη συρτή μας, υπολογίζουμε το πόσα βαρίδια χρειάζεται να προσαρμόσουμε στη μάνα. Αν για παράδειγμα το βάθος που ψαρεύουμε είναι 30 μέτρα, όπου το μπακακάκι πρέπει να κινείται 2 έως 4 μέτρα από τον βυθό, υπολογίζουμε 30 μέτρα, μείον το βάρος από το μπακακάκι που έστω είναι 1,5 κιλό = 28,5. Αρα, χρειαζόμαστε 13-14 βαρίδια των 150 γραμμαρίων για να κατεβάσουμε το δόλωμα στο επιθυμητό βάθος.                                         

       
Πώς μπορούμε να ψαρέψουμε
Η πατωτή συρτή εκτός των άλλων χρειάζεται πολλή υπομονή. Μπορεί το ψάρι να το πάρουμε αμέσως, μπορεί και μετά από 5 ή 6 ώρες. Εχει τύχει από το πρωί, το ψάρι να τσιμπήσει απόγευμα, ενώ δεν πρέπει να κρύψουμε το ότι πολλές φορές γυρίζουμε άπρακτοι ψαρεύοντας στους ίδιους τόπους με τον ίδιο τρόπο και με τα ίδια δολώματα. Γι’ αυτό μην απελπιστείτε. Ακόμη και όταν «δούμε» τα ψάρια στην οθόνη του fish finder, μπορεί τη συγκεκριμένη ημέρα να μην τρώνε.
Με όλα τα σκάφη σχεδόν μπορεί κανείς να κάνει συρτή βυθού εκτός από αυτά των 10 μέτρων και άνω, γιατί είναι δύσχρηστα όσον αφορά την ταχύτητα και τους ελιγμούς. Για όλα τα είδη πατωτής συρτής χρειαζόμαστε κατάλληλο κινητήρα. Εάν το σκάφος μας διαθέτει εσωλέμβιο πετρελαιοκίνητο κινητήρα, έχει καλώς. Οι μηχανές αυτές έχουν τη δυνατότητα να κινηθούν με μικρές ταχύτητες, πράγμα απαραίτητο για τη συρτή. Βασική όμως προϋπόθεση είναι να έχουν κράτει, πρόσω και ανάποδα.                                                                                                                                                    
Στην περίπτωση που διαθέτουμε ταχύπλοο σκάφος, θα πρέπει να χρησιμοποιήσουμε τον βοηθητικό κινητήρα ώστε το σκάφος μας να κινείται σε χαμηλή ταχύτητα της τάξεως των 2-2,5 μιλίων, με προτίμηση τον τετράχρονο. Πρέπει να διαθέτουμε ακόμη τον κατάλληλο ηλεκτρονικό εξοπλισμό με ένα καλό βυθόμετρο-fishfinder να είναι η πρώτη μας επιλογή. Χωρίς αυτό είναι αδύνατο να ξέρουμε το βάθος, τις ξέρες, τα μονόπετρα και γενικά το βάθος και τη μορφολογία του βυθού.
Στην αγορά υπάρχουν δεκάδες τύποι βυθόμετρων που ικανοποιούν τις ανάγκες μας.
Βυθόμετρα με ασπρόμαυρη ή με έγχρωμη απεικόνιση, μονής ή διπλής δέσμης, φθηνότερα και ακριβότερα. Ο καλός ψαράς χρειάζεται οπωσδήποτε ένα ψυγείο πάγου μεγάλου μεγέθους για τη διατήρηση των ψαριών.
Εκεί θα παγώνουν ακόμη οι μπίρες και τα αναψυκτικά που θα καταναλώσουμε κατά τη διάρκεια της συρτής, η οποία συνήθως ξεκινά το πρωί και ολοκληρώνεται αργά το ηλιοβασίλεμα.
Απαραίτητο αξεσουάρ είναι και η τέντα του σκάφους. Θα μας προστατεύσει από τον ήλιο και πρέπει να είναι προσαρμοσμένη με τέτοιο τρόπο ώστε να αφήνει την πρύμνη του ελεύθερη. Η απόχη που πρέπει να διαθέτουμε μας επιβάλλεται να είναι πολύ μεγάλη με χοντρά μάτια για ευνόητους λόγους, ενώ ο γάντζος είναι το πιο απαραίτητο εργαλείο που πρέπει οπωσδήποτε να βρίσκεται κοντά μας ώστε να φέρουμε το ψάρι από τη θάλασσα μέσα στο σκάφος. Κι αν διαθέτετε φουσκωτό, προσοχή στα μπαλόνια...
Kείμενο - Φωτογραφίες: Νίκος Λυμπερόπουλος                                                                                      

                                                                                                                 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Ψάρεμα του σαργού